EDUCAUSE versus Dé Onderwijsdagen

In de aanloop naar Dé Onderwijsdagen 2011 publiceren we een aantal gastblogs van Edubloggers. Vandaag een bijdrage van Pierre Gorissen.

Pierre Gorissen
Pierre Gorissen

Voorafgaande  aan Dé Onderwijsdagen vond de EDUCAUSE conferentie  plaats. Dit jaar van dinsdag 18 t/m vrijdag 21 oktober in Philadelphia, de geboorteplaats van de Verenigde Staten (zoals ze ons hier zo graag en heel trots vertellen).  Dit jaar was ik er als een van de 4.000 deelnemers en ik hoefde dan ook niet lang na te denken over een onderwerp voor mijn eerste (gast)post op het weblog van Dé Onderwijsdagen. Ik zou schrijven over de verschillen tussen de EDUCAUSE conferentie  en Dé Onderwijsdagen.

Verschillen gebruik ICT en Onderwijs?
Voorheen kon je namelijk stellen dat ontwikkelingen die je tijdens EDUCAUSE zag, pas een jaar of vijf later in Nederland actueel zouden worden. Maar het vinden van die verschillen in gebruik van ICT en Onderwijs blijkt een stuk moeilijker te zijn dan dat ik eerst verwacht had.  De Verenigde Staten en Nederland zijn namelijk in de loop der tijd een stuk naar elkaar toe gegroeid op dit gebied. Toen de iPhone net geïntroduceerd was, kon ik hier jaloers zitten wezen op de universiteiten die meteen grootschalig op de “mobile” bandwagon sprongen en hun eerstejaars studenten van een iPhone of iPod Touch voorzagen.  Dat hebben ze inmiddels ook met de iPad gedaan, maar wij Nederlanders hebben dat ook al lang op een heel Amerikaanse manier aangepakt: direct aan de slag met de technologie, parallel er aan nadenken over de bijbehorende didactische uitgangspunten, kaders en aanpak. En niet meer zoals vroeger eerst lang nadenken, praten en plannen maken.

Bekende problemen
Natuurlijk, er zijn nu ook verhalen van universiteiten die op een aantal gebieden al wat verder zijn, die het mobiel werken opgenomen hebben in hun langetermijnstrategie en het geheel gestructureerd en geïntegreerd met de rest van de ICT aanpakken. Maar er zijn ook nog steeds universiteiten die komen vertellen over de bekende problemen die verbonden zijn aan het gebruik van OER (Open Educational Resources) of iTunesU. En daarbij is het dan jammer dat ook zij vaak niet verder komen dan het noemen van de bekende problemen rond bereidheid van docenten om materiaal te gebruiken of beschikbaar te stellen, auteursrechtelijke problemen etc.
En ook waren er sessies, die ik overigens niet bijgewoond heb, die gericht waren op de basale kennismaking met sociale media. Als dat op een conferentie als EDUCAUSE nog voldoende publiek trekt om meerdere keren aangeboden te worden, dan doen we het in Nederland helemaal zo gek nog niet.

Learning Analytics in LMS

Zo tonen Learning Analytics die geïntegreerd zijn in het LMS van het Amerikaanse Rio Salado College

Nog een voorsprong
Dat betekent natuurlijk niet dat er helemaal niets meer te halen valt, want er zijn ook nog wel plekken waar de collega’s in de VS nog een voorsprong hebben. De voorbeelden van het gebruik van Learning Analytics door het Rio Salado College en het onderzoek dat zij al gedaan hebben naar het gebruik van data uit zo veel mogelijk beschikbare bronnen om studenten te ondersteunen bij hun studie, maakte het toch wel meer dan alleen theorie.
En ook al is het concept van Active Learning Classrooms zeker niet nieuw (het is al best wel oud), ook dan blijft het nog inspirerend om te zien hoe McGill in Canada nu een aantal ruimtes aan het aanpassen is zodat ze beter aansluiten bij de manier waarop ze vinden dat onderwijs vorm zou moeten krijgen. Op hun website staan filmpjes en meer informatie.

Goede voorbeelden
Nee, je hoeft niet meer persé naar de VS te vliegen om te zien welke techniek wij over vijf jaar gaan gebruiken. Je kunt er wel nog steeds terecht voor goede voorbeelden van hoe onderwijsinstellingen ICT in hun onderwijs inzetten. Maar helaas is het ook hier zo dat niet elke spreker een begenadigd verteller is. Niet iedereen weet zijn verhaal over te brengen op de aanwezigen in de zaal. Dat is hier niet anders dan in Nederland. Wel anders is dat de Amerikanen er dan geen enkele moeite mee hebben om tijdens de sessie de zaal uit te lopen op zoek naar wat beters. Dat is in Nederland (gelukkig?) not done. Het is wat mij betreft echter ook wel een extra reden om gewoon alle sessies tijdens zo’n conferentie op te nemen en te archiveren. Dan kun je de pareltjes die je mist achteraf alsnog bekijken.

App Dé Onderwijsdagen

Startscherm app Dé Onderwijsdagen 2011

Nederland doet het niet gek
Mooi is wel dat nou net tijdens de EDUCAUSE conferentie, SURF en Kennisnet komen met iets wat EDUCAUSE nog niet heeft: een app voor het programma en nieuws rond de conferentie. EDUCAUSE heeft wel al heel lang een uitgebreide online aanwezigheid, maar laat die nou net niet helemaal goed te gebruiken zijn op de iPad…
Nee, zo gek doen we het helemaal nog niet in Nederland. En ook dat is natuurlijk een conclusie die je zo af en toe moet kunnen trekken. Want ook hier tijdens EDUCAUSE was iedereen vaak wel erg somber over hoe het met het onderwijs gesteld is. Die conclusie levert echter nooit echt wat op. Het kijken naar waar het goed gaat en waarom, kan wél een manier zijn om het ook op die andere plekken beter te doen.

Pierre Gorrissen
http://ictoblog.nl

Over Pierre Gorissen

Geek, Trendwatcher, Edublogger, Screencaster, Blogger. Ik heb verstand van ICT en Onderwijs, Elektronische Boeken, Weblectures. Ik ben promovendus en werk bij Fontys Hogescholen (maar schrijf 100% op persoonlijke titel!!). Ik ben gek op fietsen, Bodypump en Spinning.
Dit bericht werd geplaatst in 2011, Pierre Gorissen. Bookmark de permalink .

4 reacties op EDUCAUSE versus Dé Onderwijsdagen

  1. Hoi, eens met je ‘recensie’. VOlgend jaar wil Educause dik uitpakken met apps tbv conferentie … Xe hebben je gehoord !

  2. Pingback: Gastblog: Educause versus Dé Onderwijsdagen » ICT & Onderwijs BLOG

  3. Pingback: Pierre Gorissen: EDUCAUSE versus Dé Onderwijsdagen | Onderwijsvernieuwing | Scoop.it

  4. Pingback: Gespot: rekenen met augmented reality en School/Leren 2.0 » E-Zine

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s